Ugrás a tartalomra
2026. október 10., szombat Névnap: Gedeon
Friss hírek percről percre Budapest 16°C EUR 365 Ft USD 326 Ft
2026. október 10., szombat Névnap: Gedeon
Friss hírek percről percre Budapest 16°C EUR 365 Ft USD 326 Ft
Gazdaság

Kármán András: a vagyonadó öt százaléka felajánlható lesz közcélokra

Az egymilliárd forint feletti nettó vagyonnal rendelkező adózók a fizetendő vagyonadójuk öt százalékát közcélokra ajánlhatják fel. A kormány a társadalmi felelősségvállalás eszközének tekinti az új adónemet.

Az adózók a vagyonadójuk öt százalékát felajánlhatják közcélokra, a kormány a társadalmi felelősségvállalás eszközének tekinti ezt az adónemet – közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán.

Kármán András bejegyzésében emlékeztetett arra, hogy 2027 januárjától vezetik be a vagyonadót. Az adófizetési kötelezettség azokat fogja érinteni, akik egymilliárd forint fölötti nettó vagyonnal rendelkeznek bankszámlákon, ingatlanban, ingóságokban, céges vagyonban, pénzügyi alapokban vagy akár bizalmi vagyonkezelésben.

Az adókulcsok és a bevallás szabályai

A miniszter ismertette az adó mértékét is:

Az adó kulcsa a tervek szerint az 1 és 100 milliárd forint közötti vagyonok esetében 1 százalék, a 100 milliárd forint fölötti vagyonoknál pedig a 100 milliárd forint feletti részre vonatkozóan 1,5 százalék lesz, önbevallásos alapon.

A részleteket ismertetve a tárcavezető kitért arra, hogy házastársak esetében a családi vagyonjogi szabályokat figyelembe véve, például házassági szerződés alapján történhet a fizetési kötelezettség megállapítása. A pár tagjai választhatnak is, hogy a vagyon nyilvántartás szerinti tulajdonosa fizeti be az adót, vagy 50-50 százalékban megosztják egymás között a terhet. A kiskorúak vagyona a szülői felügyeletet gyakorló szülőéhez sorolódik, kivéve, ha saját keresetről vagy örökölt vagyonról van szó.

NAV-os segítség az értékbecsléshez

A vagyonok értékének kiszámításában a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) segítséget nyújt majd: online kalkulátort készít, és külön kalkulátort tesz elérhetővé az olyan ingatlanok árának megbecsüléséhez is, amelyeket nem adtak-vettek az elmúlt évtized során.

Ahol történt adásvétel, a tranzakciótól számított egy éven belül a tranzakciós érték felhasználásával, azt követően pedig annak az értéknek az indexálásával történhet az ingatlan értékének megállapítása. A cégértékelések során alapvetően a beszámolókból és a cégek által biztosított további adatokból kell kiindulni, a svájci adójogban is használt módszerek felhasználásával.

A kormány vagyonadó-javaslatáról jelenleg is folyik a társadalmi egyeztetés, amelynek keretében várják az érintettek véleményét.

Legyen a GlobalHir.hu az egyik kedvelt hírforrása!
Állítsa be a GlobalHir.hu-t előnyben részesített forrásként, hogy friss és releváns cikkeink gyakrabban jelenhessenek meg Önnek a Google Kiemelt hírei között.

Maradj velünk, hogy ne maradj le a friss hírekről!

Kövesd a GlobalHir.hu-t Facebookon, iratkozz fel Telegram-csatornánkra, vagy add hozzá RSS-feedünket, és értesülj gyorsan az új cikkekről.