Kármán András a Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében ismertette a kormány által 2027 januárjától bevezetett vagyonadó részleteit. A kormány teljesített ezzel egy korábbi programvállalást. A döntés hátterében az az elv áll, hogy egy igazságos és emberséges társadalomban a nagyobb vagyonnal rendelkezőknek a közteherviselésből is nagyobb részt kell vállalniuk, mivel a jelentős vagyon nagyobb felelősséggel jár. A miniszterelnök korábbi tájékoztatása alapján a lépés célja nem csupán a programpontok teljesítése, hanem egy stabil, gazdag és méltányos ország építése.
A fizetési kötelezettség azokat az adózókat érinti, akiknek a nettó vagyona meghaladja az 1 milliárd forintot. Ez a kör kiterjed a bankszámlákon, ingatlanokban, ingóságokban, céges vagyonban, pénzügyi alapokban vagy akár bizalmi vagyonkezelésben tartott eszközökre is. Az adó kulcsa a tervek szerint az 1 és 100 milliárd forint közötti vagyonok esetében 1%, míg a 100 milliárd forintot meghaladó részre vonatkozóan 1,5% lesz. Az adózóknak önbevallásos alapon kell teljesíteniük kötelezettségeiket.
A jogszabálytervezet különös figyelmet fordít az elkerülési kísérletek megakadályozására, így garantálja, hogy a vagyont ne lehessen házastárs vagy kiskorú gyermek nevére íratással elrejteni. Házastársak esetén a családi vagyonjogi szabályok az irányadók, például házassági szerződés alapján történhet a fizetési kötelezettség megállapítása, de a pár tagjai választhatnak is, hogy a vagyon nyilvántartás szerinti tulajdonosa fizeti be az adót, vagy 50–50%-ban megosztják egymás közt a terhet. A kiskorúak vagyona a szülői felügyeletet gyakorló szülőéhez sorolódik, kivéve, ha saját keresetről vagy örökölt vagyonról van szó.
Az értékbecslésben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nyújt segítséget online kalkulátorokkal, különösen az ingatlanok esetében, amelyeknél nem történt adásvétel az elmúlt évtizedben. Ahol történt adásvétel, ott a tranzakciótól számított egy éven belül a tranzakciós érték az irányadó, azt követően pedig az érték indexálásával határozzák meg a vagyontárgy értékét. Különleges esetekben szakértő bevonására is sor kerülhet a pontosabb becslés érdekében.
Az érintett belföldi adózóknak a magyar és a külföldi vagyonuk után egyaránt keletkezik adófizetési kötelezettségük, figyelemmel a nemzetközi egyezmények rendelkezéseire is. A külföldiek pedig a magyarországi ingatlan- és társasági részesedésük után fizetik be a vagyonadót. A cégértékelések során alapvetően a beszámolókból és a cégek által biztosított további adatokból kell kiindulni, a svájci adójogban is használt módszerek felhasználásával, de speciális esetekben itt is indokolt lehet szakértő bevonása.
Fontos újítás, hogy az adózók a vagyonadójuk 5%-át közcélokra ajánlhatják fel, ezzel is erősítve a társadalmi felelősségvállalást, hiszen a cél az, hogy a forintok a magyar emberek javára hasznosuljanak. Az első adófizetési határidő 2027. augusztus 31., amely az idei év végi állapotot veszi alapul a kötelezettség kiszámításakor.
A kormány vagyonadó-javaslata jelenleg társadalmi egyeztetés alatt áll, a hatóságok pedig felkészülnek a vagyonnyilvántartás pontosabb kezelésére és az esetlegesen felmerülő vitás kérdések rendezésére. A szakértők szerint a bevezetés jelentős hatással lehet a hazai adórendszer szerkezetére, miközben a kormányzat várja az állampolgárok véleményét a tervezetről, hogy a törvényi szintű szabályozás a lehető legméltányosabb módon valósuljon meg.
Az eredeti Facebook bejegyzés:
Maradj velünk, hogy ne maradj le a friss hírekről!
Kövesd a GlobalHir.hu-t Facebookon, iratkozz fel Telegram-csatornánkra, vagy add hozzá RSS-feedünket, és értesülj gyorsan az új cikkekről.